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Entwicklung und Finanzierung

Development and Finance

Hrsg. von/Ed. by 
Prof. Dr. Reinhard H. Schmidt und Dr. Claus-Peter Zeitinger 
ISSN 0946-0209
Entwicklung ist die wünschenswerte Veränderung der Lebensverhältnisse einer möglichst großen Zahl von Menschen: mehr Lebenschancen, mehr Freiheit, mehr soziale Gerechtigkeit. Vorbedingung und zugleich Teil davon ist die Verbesserung oder Modernisierung der wirtschaftlichen Mechanismen und Institutionen. Der Begriff Finanzierung umfaßt das gesamte Finanzsystem, die Gesamtheit der Möglichkeiten zur externen Beschaffung finanzieller Mittel und zur Bildung von Finanzvermögen, zur finanziellen Absicherung von Risiken und zur Abwicklung des Zahlungsverkehrs. Theorie und Praxis haben auf dem Gebiet der »development finance« enge Berührungspunkte. Die Reihe bietet Wissenschaftlern und Praktikern ein Forum zur Diskussion.
The editors of this series define »development« as a change for the better in the living conditions of as large a number of people as possible: more oppor-tunities in life, more freedom and more social justice. A precondition for this kind of change, and at the same time a part of it, is the improvement or modernization of economic mechanisms and institutions. The term »finance« takes in the entire financial system and thus the complete range of possibilities for obtaining external funds, accumulating financial assets, providing financial security against risks, and conducting payment transactions. The relationship between development and finance is a complex and important one. Development finance is a field in which, perhaps more than elsewhere, theory and practice are closely linked. The purpose of this series is to to offer academic researchers and experienced practitioners a forum for discussion.

1 Proff, Heike: Auswirkungen der Politik der internationalen Finanzinstitutionen (IWF u. Weltbank) auf importintensive und exportorientierte Unternehmen in Ghana. 1994. 340 S., 25 EUR. ISBN 3-88156-616-3
Ghana gilt seit langem als »frontrunner in adjustment« und als Musterbeispiel für eine insgesamt erfolgreiche Strukturanpassung. In letzter Zeit ist jedoch der Glanz des Musterfalles matter geworden. Die gesamtwirtschaftlichen Vorteile sind sehr ungleichmäßig verteilt. In dieser Arbeit werden die Auswirkungen der Stabilisierungs- und Liberalisierungspolitik des IWF und der Weltbank auf die – nach lokalen Maßstäben – größeren export- oder importabhängigen privaten Unternehmen in Ghana untersucht und durch Unternehmensbefragungen empirisch überprüft. Die Fülle interessanter Einzelergebnisse zeigt, dass es wenig Sinn hat, die Unternehmen als Aggregat zu betrachten, dass die selbstkritische Rede vom »limited supply response« insoweit auch eine unzulässige Verallgemeinerung ist und dass die vom IWF erzwungene außenwirtschaftliche Liberalisierung und die Beschränkung der Nachfrage viel stärkere Wirkungen haben als das wenige, was die Weltbank an Strukturverbesserungen erreicht hat.
2 Holtmann, Martin; Mommartz, Rochus: Technical Guide for Analyzing the Efficiency of Credit-Granting Non-Governmental Organizations (NGOs). 1995, 22, 150 S., 18 EUR. ISBN 3-88156-664-3
This Book distills the essential lessons learned from extensive consulting and evaluation work and shows the reader, step by step, how to apply them to the assessment of these organizations' activities. When used as a prac-tical tool, the Technical Guide provides a salutary, though possibly painful, insight into the workings of this type of institution. Since the mid-1980s, NGOs have been incredibly successful in attracting development cooperation funds. They have shown a remarkable ability to present themselves to the public, to policy makers and, above all, to donor institutions as a competent, dynamic and effective alternative to bureaucratic government-owned and –run development banks. Their main asset seems to be that they are private-sector institutions. This may indeed be a reason why they can be more dynamic and less bureaucratic. However, much like public-sector institutions, NGOs do not have a well-defined owner in an economic sense and therefore lack the profit motive as an incentive to operate efficiently. Accordingly, profitability does not serve as the standard on which they base their deci-sions and as a guarantee of their long-term viability. This guide seeks to pro-vide donors in particular with a methodology for gauging and monitoring the efficiency of credit-granting NGOs. However, implicitly it also makes clear the responsibility incumbent upon donors to ensure the survival of these institutionally fragile partners, which are sometimes used to disburse funds – in very much the usual manner – merely because they are perceived as a fashionable vehicle for development efforts. In such cases, no real consideration is given to credit-granting NGOs' institutional and organizational problems, and above all their deficiencies in the area of financial technology.