Hrsg. von/Ed. by
Prof. Dr. Reinhard H. Schmidt und Dr. Claus-Peter Zeitinger
ISSN 0946-0209
Entwicklung ist die
wünschenswerte Veränderung der Lebensverhältnisse einer
möglichst großen Zahl von Menschen: mehr Lebenschancen, mehr
Freiheit, mehr soziale Gerechtigkeit. Vorbedingung und zugleich Teil davon
ist die Verbesserung oder Modernisierung der wirtschaftlichen Mechanismen
und Institutionen. Der Begriff Finanzierung umfaßt das gesamte Finanzsystem,
die Gesamtheit der Möglichkeiten zur externen Beschaffung finanzieller
Mittel und zur Bildung von Finanzvermögen, zur finanziellen Absicherung
von Risiken und zur Abwicklung des Zahlungsverkehrs. Theorie und Praxis
haben auf dem Gebiet der »development finance« enge Berührungspunkte.
Die Reihe bietet Wissenschaftlern und Praktikern ein Forum zur Diskussion.
The editors of this series define »development«
as a change for the better in the living conditions of as large a number
of people as possible: more oppor-tunities in life, more freedom and more
social justice. A precondition for this kind of change, and at the same
time a part of it, is the improvement or modernization of economic mechanisms
and institutions. The term »finance« takes in the entire financial
system and thus the complete range of possibilities for obtaining external
funds, accumulating financial assets, providing financial security against
risks, and conducting payment transactions. The relationship between development
and finance is a complex and important one. Development finance is a field
in which, perhaps more than elsewhere, theory and practice are closely
linked. The purpose of this series is to to offer academic researchers
and experienced practitioners a forum for discussion.
1 Proff, Heike: Auswirkungen der Politik der
internationalen Finanzinstitutionen (IWF u. Weltbank) auf importintensive
und exportorientierte Unternehmen in Ghana. 1994. 340 S., 25 EUR. ISBN
3-88156-616-3
Ghana gilt seit langem als »frontrunner
in adjustment« und als Musterbeispiel für eine insgesamt erfolgreiche
Strukturanpassung. In letzter Zeit ist jedoch der Glanz des Musterfalles
matter geworden. Die gesamtwirtschaftlichen Vorteile sind sehr ungleichmäßig
verteilt. In dieser Arbeit werden die Auswirkungen der Stabilisierungs-
und Liberalisierungspolitik des IWF und der Weltbank auf die – nach lokalen
Maßstäben – größeren export- oder importabhängigen
privaten Unternehmen in Ghana untersucht und durch Unternehmensbefragungen
empirisch überprüft. Die Fülle interessanter Einzelergebnisse
zeigt, dass es wenig Sinn hat, die Unternehmen als Aggregat zu betrachten,
dass die selbstkritische Rede vom »limited supply response«
insoweit auch eine unzulässige Verallgemeinerung ist und dass
die vom IWF erzwungene außenwirtschaftliche Liberalisierung und die
Beschränkung der Nachfrage viel stärkere Wirkungen haben als
das wenige, was die Weltbank an Strukturverbesserungen erreicht hat.
2 Holtmann, Martin; Mommartz,
Rochus: Technical Guide for Analyzing the Efficiency of Credit-Granting
Non-Governmental Organizations (NGOs). 1995, 22, 150 S., 18 EUR. ISBN 3-88156-664-3
This Book distills the essential lessons learned
from extensive consulting and evaluation work and shows the reader, step
by step, how to apply them to the assessment of these organizations' activities.
When used as a prac-tical tool, the Technical Guide provides a salutary,
though possibly painful, insight into the workings of this type of institution.
Since the mid-1980s, NGOs have been incredibly successful in attracting
development cooperation funds. They have shown a remarkable ability to
present themselves to the public, to policy makers and, above all, to donor
institutions as a competent, dynamic and effective alternative to bureaucratic
government-owned and –run development banks. Their main asset seems to
be that they are private-sector institutions. This may indeed be a reason
why they can be more dynamic and less bureaucratic. However, much like
public-sector institutions, NGOs do not have a well-defined owner in an
economic sense and therefore lack the profit motive as an incentive to
operate efficiently. Accordingly, profitability does not serve as the standard
on which they base their deci-sions and as a guarantee of their long-term
viability. This guide seeks to pro-vide donors in particular with a methodology
for gauging and monitoring the efficiency of credit-granting NGOs. However,
implicitly it also makes clear the responsibility incumbent upon donors
to ensure the survival of these institutionally fragile partners, which
are sometimes used to disburse funds – in very much the usual manner –
merely because they are perceived as a fashionable vehicle for development
efforts. In such cases, no real consideration is given to credit-granting
NGOs' institutional and organizational problems, and above all their deficiencies
in the area of financial technology.